Published Works | Philologische Schriften © The Nietzsche Channel
"Philologen sind solche Menschen, welche das dumpfe Gefühl der modernen Menschen über ihr eigenes Ungenügen benutzen, um darauf hin Geld und Brod zu erwerben. Ich kenne sie, ich bin selber einer." (Philologists are men who exploit the hollow feeling of personal inadequacy in modern man in order to earn a living. I know them, I am one of them myself.)
— Friedrich Nietzsche: Nachlass, Frühjahr-Sommer 1875 5[142].
"Natürlich giebt es auch Philologica von mir. Das geht aber uns Beide nichts mehr an." (Of course there are also philologica by me. But that is of no concern to either of us anymore.)
— 10. April 1888: Brief von Friedrich Nietzsche an Georg Brandes.
"Zur Geschichte der Theognideischen Spruchsammlung." Rheinisches Museum für Philologie 22 (1867): 161-200.
On Friday July 8, 1864, Nietzsche wrote to Paul Deussen, his classmate at Pforta, describing "De Theognide Megarensi" (On Theognis of Megara), his Valediktionsarbeit, an essay for graduation (written in Latin, with Greek citations):
"Montag früh begann ich meine Arbeit zweifelhaften Sinnes to und schrieb an diesem Tag 7 große Bogenspalten: am zweiten Tag Abends hatte ich 16 Seiten, am dritten 27; ist da nicht eine schöne Progression in diesen Zahlen 1 .7, 2.8, 3.9? Donnerstag und heute schrieb ich den Rest; es sind 42 große, enge Seiten, die ins Reine geschrieben recht bequem 60 geben werden, wahrscheinlich mehr. Eine Einleitung von einer Seite, 3 Capitel.
I. De Megarensium Theog. aetate rebus. De Theog. vita.
II. De Theogn. scriptis.
III. Theogn. de deis, de moribus, de rebus publicis opiniones examinantur.
Ein kurzer Schluß.
Ob ich damit zufrieden bin? Nein, nein. Aber ich hätte kaum etwas besseres, selbst wenn ich mich noch mehr angestrengt, sagen können. Einige Parthien sind langweilig. Andre sprachlich unbeholfen. Hier und da einiges überspannt, wie ein Versgleich des Th[eognis] mit Marquis Posa! Meine vorher angefertigten Collektaneen über Theognis habe ich zum größten Theil ausgeschrieben. Aergerlich ist mir, daß ich sehr oft habe Stellen abschreiben müssen. Citirt habe ich Theognis so oft, daß sicher der größere Theil der Fragmente von mir citiert ist."
(Early Monday, I began my work of questionable significance and on this day wrote 7 large foolscap pages: by the evening of the second day I had 16 pages, by the third 27; isn't there a beautiful progression in these numbers 1:7, 2:8, 3:9? I wrote the rest Thursday and today; there are 42 large, closely written pages, which written in a fair copy will make 60 quite easily, probably more. An introduction of one page, 3 chapters.
I. On Theog[nis] of Megara. Facts re his age. On the Life of Theog[nis].
II. On the Writings of Theogn[is].
III. Theogn[is] on god, on custom, on matters of public opinion considered.
A brief conclusion.
Am I content with it? No, no. But I can say I would hardly have anything better even if I exerted myself more. Some parts are boring. Others linguistically inept. Here and there a bit extravagant, like a comparison of Th[eognis] with Marquis Posa! [Marquis Posa: a character in Friedrich Schiller's Don Carlos.] For the most part, I have written down my previously selected collected sayings of Theognis. It's a bother that very often I have to copy out parts. I have cited Theognis so often that surely most of the fragments were cited by me.)
In January 1866, Nietzsche expanded his essay and used it to deliver a lecture to the newly-founded Philological Club at Leipzig University. His philology professor, Friedrich Ritschl, suggested that Nietzsche revise the lecture for publication in the philological journal, Rheinisches Museum für Philologie, which Ritschl co-edited with Anton Klette. Nietzsche's article theorizes that the original text—a compilation of the sayings of Theognis—had been corrupted over time due to chronic ignorance about the original compiler's intent to slander and parody Theognis.
"Beiträge zur Kritik der griechischen Lyriker I, Der Danae Klage." Rheinisches Museum für Philologie 23 (1868): 480-489.
In his "Contribution Toward the Critique of the Greek Lyric Poet 1, The Danaë Lament." Nietzsche analyzes the structure and meter of Simonides' ode on Danaë.
Rezension: "Die Hesiodische Theogonie, ausgelegt und beurtheilt von Georg Friedrich Schömann. Berlin: Weidmann, 1868." Literarisches Centralblatt für Deutschland, Nr. 18, April, 25, 1868:481 f.
The first of Nietzsche's eight book reviews for the Literarisches Centralblatt für Deutschland.
Rezension: "Anacreontis Teii quae vocantur 'Symposiaka hemiambia.' Ex Anthologiae Palatinae vol. II nunc Parisiensi post Henricum Stephanum et Josephum Spalletti tertium edita a Valentino Rose. Leipzig: Teubner, 1868." Literarisches Centralblatt für Deutschland, Nr. 45, October 31, 1868: 1224 f.
Nietzsche's second book review. In his October 8, 1868 letter to Erwin Rohde, Nietzsche remarked: "Kürzlich habe ich Val. Rose's Anacreonteen für [das] Centralblatt angezeigt—mit einigen Bemerkungen über Roses Unarten und Stachelschweinstil." (Recently I reviewed Val. Rose's Anacreontea for [the] Centralblatt—with a few remarks on Rose's inartfulness and hedgehog style.)
Rezension: "Richard Nitzsche, Quaestionum Eudocianarum capita quatuor. Leipziger Doctordissertation: Altenburg, 1868." Literarisches Centralblatt für Deutschland, Nr. 48, November 21, 1868: 1309.
Nietzsche's third book review was of his classmate Richard Nitzsche's doctoral dissertation.
"De Laertii Diogenis fontibus, 1-2." Rheinisches Museum für Philologie 23 (1868): 632-653.
Friedrich Ritschl announced to his students at Leipzig an essay competition under the heading "The Sources of Diogenes Laertius." Nietzsche "won" the competition. See Nietzsche's Jan. 16, 1867 letter to Carl von Gersdorff: "Augenblicklich versuche ich meine Kräfte an einer Preisaufgabe der hiesigen Universität 'de fontibus Diogenis Laertii'; ich habe dabei die wohlthuende Empfindung, nicht erst durch Anlockung von Ehre und Geld auf die Thema gekommen zu sein, sondern es mir selbst gestellt zu haben. Das wußte Ritschl und war so gefällig, nachher dies Thema als Preisaufgabe vorzuschlagen. Ich habe einige Mitstreiter, wenn ich recht berichtet bin: doch habe ich in diesem Falle nicht geringes Selbstvertrauen, da ich bis jetzt lauter sehr schöne Resultate gefunden habe. Schließlich kommt es allein auf Förderung der Wissenschaft an: sollte ein Anderer noch mehr gefunden haben, so soll mich dies nicht sehr kränken." (At the moment I am testing my powers on a university prize-essay: "de fontibus Diogenis Laertii"; I have the gratifying feeling that I did not just come upon the theme through the lure of honor and money but set it for myself. Something Ritschl knew and later on was so kind to suggest as the theme of a prize-essay. I have a few comrades-in-arms, if I am rightly informed: nevertheless, in this case I have no little self-confidence since until now I have had nothing but very fine results. In the end, it is only a matter of advancement of scholarship: if another person has discovered even more about it, then this will not offend me much.)
"De Laertii Diogenis fontibus, 3-6." Rheinisches Museum für Philologie 24 (1869): 181-228.
See abstract above.
Rezension: "Theognidis Elegiae. E codicibus Mutinensi, Veneto 522 Vaticano 915, ed. Christophorus Ziegler. Tübingen: Laupp, 1868." Literarisches Centralblatt für Deutschland, Nr. 6, January 30, 1869: 144.
Nietzsche's fourth book review.
Rezension: "Jacob Bernays, Die Heraklitischen Briefe. Ein Beitrag zur philosophischen und religionsgeschichtlichen Litteratur. Berlin: Hertz,1869." Literarisches Centralblatt für Deutschland, Nr. 6, January 30, 1869: 145.
Nietzsche's fifth book review.
Rezension: "Aristoxenou armonikon ta sozomena = Die harmonischen Fragmente des Aristoxenus. Griechisch und deutsch mit kritischem und exegetischem Commentar und einem Anhang die rhythmischen Fragmente des Aristoxenus enthaltend, hrsg. v. Paul Marquard. Berlin: Weidmann, 1868." Literarisches Centralblatt für Deutschland, Nr. 6, January 30, 1869: 145-46.
Nietzsche's sixth book review.
Rezension: "Erwin Rohde, Über Lucian's Schrift Lukios e Onos und ihr Verhältniss zu Lucius von Patrae und den Metamorphosen des Apulejus. Eine litterarhistorische Untersuchung. Leipzig: Engelmann, 1869." Literarisches Centralblatt für Deutschland, Nr. 15, April 3, 1869:426-27.
Nietzsche's seventh book review was of his friend Erwin Rohde's doctoral dissertation published by Wilhelm Engelmann to whom Nietzsche would later send The Birth of Tragedy for publication. Nietzsche's prospective publishing arrangements with Engelmann never came to fruition.
Homer und die klassische Philologie.
See link for further info.
"Analecta Laertiana." Rheinisches Museum für Philologie 25 (1870): 217-231.
Nietzsche's "Analects of Laertius" is an examination of six disputed passages in Books 1-2 of Diogenes Laertius' Lives of the Philosophers.
Beiträge zur Quellenkunde und Kritik des Laertius Diogenes. Gratulationsschrift des Paedagogiums zu Basel zur Feier der fünfzigjährigen Lehrthätigkeit des Prof. Dr. Fr. D. Gerlach. Basel: Schultze, 1870.
Nietzsche lecture on the study and critique of the sources of Diogenes Laertius was prepared in honor of F. D. Gerlach's retirement from the Basel Paedagogium after fifty years of service teaching Latin.
Rezension: "Samuel Alexander Byk, Der Hellenismus und der Platonismus. Leipzig: Pernitzsch, 1870." Literarisches Centralblatt für Deutschland, Nr. 37, September 3, 1870, 1001 f.
Nietzsche's eigth and final book review.
"Der Florentinische Tractat über Homer und Hesiod, ihr Geschlecht und ihren Wettkampf, 1-2." In: Rheinisches Museum für Philologie 25 (1870): 528-540.
The Certamen Homeri et Hesiodi is a biographical text on Homer and Hesiod and includes the contest between the two poets. The original text was discovered by Henricus Stephanus in a 14th century manuscript at Florence, now known as Codex Florentinus bibliothecae Laurentianae LVI 1. Stephanus published a copy in Geneva in 1566—as part of an anthology entitled Florilegium diversorum epigrammatum—and another edition in 1573. In his article "The Florentine Manuscript Concerning Homer and Hesiod, Their Ancestry and Their Contest," Nietzsche collated Stephanus' work with the original manuscript, and theorizied that the source of the Certamen could be traced to the Greek rhetorician Alcidamus, a disciple of Gorgias and rival of Isocrates. Nietzsche published his own edition of the manuscript in his "Certamen quod dicitur Homeri et Hesiodi" (see below).
"Certamen quod dicitur Homeri et Hesiodi." E codice florentino post Henricum Stephanum denuo edidit Fridericus Nietzsche Numburgensis. In: Acta societatis philologae Lipsiensis, ed. Fr. Ritschl. Leipzig, 1871:1, 1-23.
See abstract above.
Rheinisches Museum für Philologie, Registerband zu Bd. I-XXIV der neuen Folge (1842-1869). Frankfurt a. M.: 1871.
This philology periodical was co-edited by Nietzsche's philology professor at the University of Leipzig, Friedrich Ritschl. Ritschl asked Nietzsche about making an index for the journal. Nietzsche promised to find someone to do it, but wound up writing the index himself, assisted by his sister. He never received any credit for the work. See the Rheinisches Museum page at Nietzsche's Library for further info.
"Der Florentinische Tractat über Homer und Hesiod, ihr Geschlecht und ihren Wettkampf, 3-5." In: Rheinisches Museum für Philologie 28 (1873): 211-249.
See abstract above.
Published Works | Philologische Schriften © The Nietzsche Channel